Szkoła z ponad dwudziestoletnią tradycją

Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Częstochowie powstało w 1990 roku z inicjatywy katolików świeckich. Była to jedna z pierwszych, niepublicznych szkół w Polsce, powołanych po przemianach ustrojowych 1989 roku. Na fundamencie liceum, w 2004 roku założono publiczne Katolickie Gimnazjum. Obie szkoły tworzą jeden organizm i wzajemnie uzupełniają się. Szkoła została nagrodzona przez Prezydenta Częstochowy za „wysoki poziom nauczania i efekty pracy wychowawczej”.

Organ prowadzący szkoły i nadzór pedagogiczny.

Instytucją kierującą szkołami jest Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie, które prowadzi ponad sto szkół i przedszkoli w całej Polsce. W 2000 roku zostało uhonorowane nagrodą Prezesa Rady Ministrów „Pro Publico Bono”. Nadzór pedagogiczny nad szkołami sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.

Katolickość szkoły realizujemy poprzez:

  • odkrywanie Boga w otaczającym nas świecie i codziennych wydarzeniach,
  • wychowywanie w duchu wartości chrześcijańskich i społecznej nauki Kościoła Katolickiego,
  • odpowiedni dobór nauczycieli i ich formację duchową,
  • dążenie do postawy zgodnej z dekalogiem,
  • codzienną modlitwę,
  • cotygodniową Mszę Świętą całej wspólnoty szkolnej,
  • comiesięczną, dziękczynną Eucharystię w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze,
  • rekolekcje adwentowe, wielkopostne i wakacyjną formację dla uczniów i pracowników szkoły,
  • wrześniowe, modlitewne czuwanie i pielgrzymkę na Jasną Górę.

Katolicki tytuł nadał szkołom J. E. Metropolita Częstochowski Ksiądz Arcybiskup Stanisław Nowak dekretami.

W działaniach wychowawczych i dydaktycznych kierujemy się:

  • dbałością o całościowy (integralny) rozwój ucznia,
  • dążeniem do indywidualnego kontaktu z uczniem,
  • wspieraniem autorytetu i roli rodziny,
  • szacunkiem dla tradycji i wartości patriotycznych,
  • budowaniem poczucia wspólnoty i zachowań społecznych,
  • kształtowaniem kameralnego, bezpiecznego środowiska,
  • dążeniem do rzetelnego przekazywania wiedzy i kształtowania umiejętności,
  • problemowym poznawaniem praw i zjawisk,
  • rozumieniem przekazywanej wiedzy,
  • rozwijaniem uzdolnień i zainteresowań ucznia,
  • rozbudzaniem dociekliwości poznawczej,
  • takim kształtowaniem ucznia, aby wiedza, umiejętności, wartości, postawy i wiara stanowiły całość.